Saturday 23 June 2012

..Kisah 3 Pemuda..

Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu mendengar Rasulullah S.A.W bercerita bahawa dulu dikalangan Bani Israil ada tiga orang pemuda: sopak, botak dan buta. Allah S.W.T hendak menguji mereka, maka Allah mengutus seorang malaikat untuk datang kepada si sopak, lalu bertanya kepadanya: "Apakah yang anda inginkan?"

"Warna yang bagus dan kulit yang baik, kerana tiada yang mahu mendekatiku dengan rupa ini" jawabnya. Maka malaikat pun mengusap badan si sopak sehingga dengan izin Allah hilanglah penyakitnya dan kulitnya berubah menjadi sangat halus dan cantik. Kemudian Malaikat bertanya lagi "Harta kekayaan apakah yang engkau inginkan?"
"Unta," jawab si sopak.
Maka diberinya Unta betina yang sedang bunting sambil didoakan semoga Allah S.W.T memberkatinya.

Setelah itu, malaikat tersebut mendatangi si botak dan bertanya, "Apakah gerangan yang anda inginkan?"
"Rambut yang bagus," jawabnya. "Dan hilangkan botakku ini, kerana keadaanku ini sering menjadi bahan ejekan" jelas si botak.
Lalu malikat pun mengusap kepalanya dan dengan izin Allah rambutnya kembali tumbuh dengan cukup bagus. Dia kemudian ditanya lagi, "Kini harta kekayaan apa yang anda inginkan?"
"Lembu," jawab si botak.
Kemudian diberilah lembu betina yang sedang bunting sambil didoakan semoga Allah S.W.T memberkatinya.

Dan terakhir, malaikat datang pada si buta dan bertanya, "Apakah yang anda inginkan?"
"saya ingin sekiranya Allah mengembalikan penglihatanku, supaya aku dapat melihat segala sesuatu," jawabnya. Maka malaikat pun mengusap kedua matanya dan dengan izin Allah seketika itu juga ia dapat melihat kembali.
"Sekarang harta kekayaan apa yang engkau inginkan?"
"Kambing," jawabnya.
Ia kemudian diberi kambing betina yang sedang bunting.

Hari berganti hari, minggu berganti minggu, dan bulan berganti bulan, serta tahun pun berganti tahun. Seiring itu pula haiwan-haiwan ternakan mereka bertiga bertambah semakin banyak. Hingga akhirnya masing-masing telah memiliki satu lembah unta, satu lembah lembu, dan satu lembah kambing.

Malaikat itu kemudian kembali datang pada pemuda yang dahulunya sopak. Kedatangannya kali ini, menyamar menyerupai keadaan si sopak suatu ketika dulu. Setelah sampai di tempat si sopak ia berkata, "aku ini orang miskin yang tiada tunggangan untuk meneruskan perjalanan dan kehilangan perhubungan. Maka tiada yang dapat menyampaikan aku pada tujuan, kecuali pertolongan Allah S.W.T serta ketulusanmu menghulurkan bantuan. aku mohon padamu, demi Allah yang memberimu warna dan kulit yang bagus serta kekayaan, agar memberiku satu unta agar dapat kuteruskan perjalananku ke tempat tujuanku".

Mendengar ucapan yang demikian, si sopak kemudian menjawab: "Hak-hak orang lain masih banyak."
"Aku seperti mengenalimu, bukankah kau dahulu sepertiku dan dibenci orang lagi miskin, namun setelah itu kau diberi kekayaan oleh Allah?" kata malaikat.
"Sungguh aku mewarisi harta kekayaan ini dari orang tuaku," jawabnya membantah.
"Jika kau berdusta, semoga Allah mengembalikanmu pada keadaan yang dulu," kata malaikat.

Setelah itu, malaikat tersebut datang pada orang yang dahulunya botak dengan menyamar menyerupai keadaannya ketika masih botak. Semasa tiba di tempat si botak, malaikat berkata padanya sebagaimana yang dikatakan kepada si sopak  tadi. Namun jawapan yang diberikan oleh si botak sama saja dengan si sopak tadi, sehingga malaikat mendoakan pula, "Jika engkau berdusta, semoga Allah mengembalikan engkau pada keadaanmu dahulu."

Terakhir, malaikat itu datang menemui si pemuda yang dulunya buta. Ia berkata, "Aku ini seorang miskin yang sedang dalam perjalan namun telah putus hubungan. Maka aku tidak akan dapat sampai ke tempat tujuanku kecuali dengan pertolongan Allah melalui perantaraan bantuanmu. Aku mohon demi Allah, Dia-lah yang telah mengembalikan penglihatanmu dan memberimu kekayaan, oleh itu, berilah aku seekor kambing untuk menjadi bekal perjalananku agar aku sampai pada tujuanku."

"Benar, dahulu aku seorang yang buta, kemudian Allah mengembalikan penglihatanku, lalu Allah memberiku harta kekayaan. Oleh itu, sekarang ambillah sesukamu. Demi Allah. Aku takkan keberatan dengan sesuatu yang engkau ambil kerana Allah."
Maka malaikat pun berkata: "Tahanlah hartamu. Kamu bertiga sebenarnya sedang diuji oleh Allah. Maka Allah pun ridha padamu dan murka pada dua orang teman itu." (hari Bukhari & Muslim).

Dari kisah ini dapat difahami bahawa kekayaan, kemiskinan, kesihatan, kesakitan dan sebagainya merupakan ujian dari Allah kepada hamba-Nya. Ramai dikalangan kita yang mampu tabah bila berhadapan dengan ujian kesakitan dan kemiskinan. Segala derita yang dialami membuatkan kita semakin dekat kepada-Nya. pergantungan kita juga semakin akrab pada-Nya. Namun bila diuji dengan kekayaan, kesihatan ramai yang tersungkur. menjadi bongkak, sombong serta lupa diri. Merasa tamak dengan dunia hingga lupa bahawa segala harta kekayaan dan kesihatan tubuhnya adalah hak milik Allah. Dengan yang demikian, bersama-samalah kita mengambil iktibar dari kisah ini. Semoga kita mampu menjadi hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa.

No comments:

Post a Comment